Skip Navigation Links наука
освіта
техніка
прогрес
Газета заснована у квітні 1997 р.
Пропустити посилання переходів
Випуски газети
Окремі статті
Фотогалерея
Редакція
Пропустити посилання переходів
Окремі статті 2011 року
Окремі статті 2010 року
Окремі статті 2009 року
У Києві розпочав роботу перший центр обдарованої дитини - "Оболонь" 
 
 

 

Нещодавно в Києві за підтримки Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України (ІОД) та Управління освіти Оболонської районної державної адміністрації було урочисто відкрито Регіональний центр обдарованої дитини "Оболонь". У церемонії відкриття взяли участь директор Інституту обдарованої дитини НАПН України Володимир Камишин, заступник голови Оболонської районної держадміністрації Петро Совенко, директор Центру обдарованої дитини Тетяна Рибачек. начальник Управління освіти Оболонської райдержадміністрації Оксана Добровольська та інші. Нагадаємо, що центр створено відповідно до Указу Президента України "Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді".

Діяльність новоствореного центру передбачає всебічне сприяння розвитку здібних і обдарованих дітей та учнівської молоді, формування творчої особистості, створення єдиного інформаційно-навчального простору для розвитку та підтримки обдарованих дітей. Він став першим у Києві, хоча подібні регіональні осередки вже є в Дніпропетровську, Тернополі, Івано-Франківську, Кіровограді, Кривому Розі, Харкові, Рівному, Луцьку і Криму. Проте поки що лише в столиці, на базі центру "Оболонь", працює кабінет психолого-педагогічного консультування Інституту обдарованої дитини. Центр створений як структурний підрозділ інституту та об'єднує психологів-професіоналів з метою надання користувачам різнопланових психологічних послуг. Схожі центри планується відкрити по всій країні.

- Якщо для дорослої людини психологічна підтримка бажана, то для дитини вона вкрай необхідна, - говорить адміністратор кабінету психолого-педагогічного консультування Інституту обдарованої дитини НАПН України Таїсія Грицишина. - Спілкування маленької людини з психологом допомагає батькам краще зрозуміти свою дитину, виявити її особливості, вроджені якості й задатки, визначити потенційні можливості особистості та її обмеження, переваги в різних видах діяльності і, як результат, у подальшому допоможе обрати професію та реалізувати природні здібності. Натомість педагоги отримують інформацію про те, що дитині дано від народження і над чим потрібно серйозно працювати.

Команди психологів і педагогів кабінету - професіонали, які мають багаторічний науковий і практичний досвід роботи в різних напрямах. Це, зокрема, виявлення та вивчення передумов розвитку інтелектуальних здібностей у дошкільнят; розвиток академічних здібностей у дітей початкових класів; проведення діагностики на визначення різних видів обдарованості школярів; проведення профорієнтаційної діагностики дітей старшого шкільного віку тощо.

Психологічна діагностика обдарованості (дослідження особистості за допомогою стандартизованих, спеціалізованих тестів, опитувальників та проективних методик) складається з апробованих вітчизняних розробок, багато з яких є результатом наукових досліджень співробітників ІОД, а також психодіагностичних методик, що широко застосовуються у світовій психологічній практиці. Тести адаптовані до культурно-національного середовища нашої країни, характеризуються високою надійністю та валідністю. Залежно від мети діагностики можливе як індивідуальне, так і групове тестування. А психологічна діагностика із застосуванням компютерних технологій дозволяє значно скоротити час тестування та отримати обєктивнішу інформацію. Після діагностики спеціалістами формується розгорнутий звіт і надаються практичні рекомендації.

Тетяна Грицишина розповідає, що в режимі роботи кабінету фахівці  консультують педагогів, психологів, дітей і батьків щодо виявлення, вивчення, підтримки та розвитку обдарованості; організовують і проводять корекційно-розвивальні програми для розвитку пізнавальних та академічних здібностей; здійснюють загальну та індивідуальну підтримку і супровід учнів із високим рівнем здібностей на основі інноваційних технологій розвитку обдарованості; надають кваліфіковані консультації у сфері творчого, інтелектуально-технічного розвитку дітей.

Про особливості програми обдарованості дитини кореспондент "Світу" спілкувався з директором Інституту обдарованої дитини НАПН України Володимиром  КАМИШИНИМ.

- Володимире Вікторовичу, хочу зрозуміти для себе: яку дитину можна вважати обдарованою?

- Давайте візьмемо найпростіше визначення обдарованості за Джоном Рензуллі, згідно з яким обдарована дитина повинна відповідати наступним критеріям. Перший - це результати її діяльності, вищі за середній рівень. Другий - креативність. Третій - наполегливість. Додайте ці три складові - і отримаєте обдарованість.

- Виходить, школяр, який навчається на 12 балів, - необдарована дитина?

- Обдарована. Проте - в одному виді обдарованості. Ми називаємо її академічною. А ще ж існує емоційна обдарованість, творча, фізична, соціальна тощо.

- З якого віку фахівці очолюваного вами інституту "шукають" обдарованих дітей?

- Чим старша дитина, тим простіше розробляти для неї тести, особливо вербальні. Відповідно для молодшої дитини це робити дуже складно. Однак нині ми вже починаємо діагностувати дітей із 3-4 років (на Заході це роблять із піврічного віку).

-  Яка категорія українських дітей проходитиме цю діагностику?

- Ми пропонуємо два напрямки. Перший - добровільний. Тобто, батьки, які бажають продіагностувати своїх дітей, побудувати програми їхнього розвитку, звертаються до регіональних центрів і отримують ці послуги.

Другий шлях - впровадження відповідних комп'ютерних програм на рівні держави, області, району. Зараз вони в експериментальному плані впроваджені у більш ніж 300 школах країни, в кожному регіоні. Але в Україні - 20 тисяч шкіл, тоді як співробітників інституту трохи більше сотні. Тут допоможе лише регіональна система центрів обдарованості. Для налагодження їх діяльності необхідна фінансова підтримка місцевих бюджетів. Із методичної точки зору ми готові цю роботу забезпечити.

 

 

   
Президія НАН України © Макетний зразок
  This Website is best available with Microsoft Internet Explorer 6.0+